Va rog frumos sa ma ajutati cu monografie contabila pentru inregistrare factura furnizor leasing operational. Multumesc.
Contractul de leasing reglementeaza operatiunile prin care o parte, denumita locator/finantator, transmite pentru o perioada determinata dreptul de folosinta asupra unui bun, al carui proprietar este, celeilalte parti, denumite locatar/utilizator, la solicitarea acesteia, contra unei plati periodice, denumite rata de leasing.
Potrivit dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 51/1997, republicata, la sfarsitul perioadei de leasing locatorul/finantatorul se obliga sa respecte dreptul de optiune al locatarului/utilizatorului de a cumpara bunul, de a prelungi contractul de leasing fara a schimba natura leasingului ori de a inceta raporturile contractuale.
In cazul leasingului operational, amortizarea activelor primite (inchiriate) se calculeaza si se recupereaza prin includerea in cheltuielile de exploatare de catre locatar.
Pentru amortizarea mijloacelor fixe care fac obiectul unui contract de leasing se poate utiliza unul dintre cele trei regimuri de amortizare, avand in vedere conditiile stabilite prin Codul fiscal, aprobat prin Legea nr. 227/2015, pentru fiecare regim de amortizare.
Rata de leasing, in cazul in cazul leasingului operational, reprezinta chiria, care se stabileste prin acordul partilor.
Contractul de leasing trebuie sa cuprinda, pe langa datele de identificare ale partilor contractante, cel putin urmatoarele elemente:
a) clauza privind definirea contractului de leasing ca leasing financiar sau operational;
b) denumirea bunului care face obiectul contractului de leasing si caracteristicile de identificare a acestuia;
c) valoarea ratelor de leasing si termenul de plata a acestora;
d) perioada de utilizare in sistem de leasing a bunului;
e) clauza privind obligatia asigurarii bunului;
f) valoarea totala a contractului de leasing.
Locatarul (societatea care preia bunul respectiv in leasing operational) il inscrie intr-un cont de evidenta in afara bilantului.
Sumele datorate sau platite se inregistreaza ca o cheltuiala in contul de profit si pierdere.
Presupunem ca este vorba de o persoana juridica care incheie un contract de leasing operational, iar obiectul contractului este un autoturism.
In fiecare luna aceasta primeste factura de leasing care contine: rata de capital, rata dobanzii si comisionul lunar de gestiune, stabilite in moneda nationala.
Daca facturile sunt emise la un curs de schimb al bancii respective este mentionat si cursul BNR precum si diferenta de curs la capital si la dobanda.
Perioada de leasing trecuta in contract este de 48 de luni.
Avansul se achita pe baza facturii primite in data convenita, iar masina este predata conform procesului verbal de predare-primire.
Se primeste si un scadentar pentru cele 48 de luni in care se inscrie valoarea ratei si rata de capital ramasa.
Dupa trecerea celor 48 de luni, valoarea ramasa este valoarea reziduala, care se factureaza la finalul contractului.
Principalele inregistrari in evidenta proprie sunt:
- primirea mijlocului de transport si inregistrarea valorii ratelor de leasing:
Debit ct. 8036 Redevente, locatii de gestiune si alte datorii asimilate
- inregistrarea facturii de leasing de la locator, reprezentand ratele de leasing de platit:
% = 401
Funizori
612
Cheltuieli cu redeventele,
locatiile de gestiune
si chiriile
4426
TVA deductibila
Pornind de la definitia pct. 450 alin. (1) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, cu modificarile ulterioare, cheltuielile se inregistreaza in contabilitate dupa natura lor. In acest caz, cheltuielile de rca, casco, rovinieta, itp, service, alte costuri administrative, sunt inregistrate in ct. 612 deoarece acestea reprezinta un cost al ratei de leasing operational.
Concomitent se diminueaza valoarea totala a ratelor de leasing cu sumele facturate:
Credit ct. 8036 Redevente, locatii de gestiune si alte datorii asimilate
- plata facturii emise de locator:
401 = 5121
Furnizori Conturi la banci in lei
TVA deductibila
Din luna urmatoare punerii in functiune se inregistreaza cheltuielile cu amortizarea autoturismului.
6811 = 2813
Cheltuieli de exploatare Amortizarea instalatiilor
privind amortizarea activelor si a mijloacelor de transport
La sfarsitul perioadei de leasing, societatea isi exprima optiunea de a cumpara mijlocul de transport, la valoarea reziduala stabilita in contract.
- inregistrarea transferului dreptului de proprietate:
% = 401
2133 Furnizori
Mijloace de transport
4426
TVA deductibila
In functie de scopul pentru care este utilizat autoturismul cheltuielile respective si taxa pe valoarea adaugata sunt recunoscute in totalitate sau numai 50%.
Potrivit prevederilor art. 25, alin. (3), lit. l) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, referitoare la determinarea rezultatului fiscal, se stabileste faptul ca sunt recunoscute numai 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice. Reglementarea are in vedere autoturismele cu o masa totala maxima autorizata care nu depaseste 3.500 kg si care nu au mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului.
In ceea ce priveste deducerile cu amortizarea, avem in vedere dispozitiile art. 28 din Codul fiscal, alin. (14) si (17).
La alin. (14) se stabileste ca pentru mijloacele de transport de persoane, de tipul unui autoturism, cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile, pentru fiecare, in limita a 1.500 lei/luna.
Potrivit prevederilor alin. (17) pentru mijloacele fixe amortizabile (inclusiv autoturisme) cheltuielile recunoscute cu utilizarea acestora (amortizarea) se recunosc fara a lua in calcul amortizarea contabila. Prin urmare se au in vedere numai cheltuielile prevazute de reglementarile fiscale potrivit carora, valoarea maxima deductibila este limitata la valoarea de 1.500 lei/luna.
Regula limitei de 50% se aplica si in ceea ce priveste dreptul de deducere a TVA pentru vehiculele descrise mai sus (art. 298, alin. (1) din Legea nr. 227/2015 si pct. 68, alin. (1) si urmatoarele, din normele metodologice aprobate prin HG nr. 1/2016).
Primesti direct in casuta ta de email rezolvarea practica a celor mai controversate probleme de legislatie. Aboneaza-te si primesti GRATUIT Raportul Special "Procedura de corectare a erorilor contabile".
dumneavoastra. Va multumim!" Dl. Lucian Vutescu,
expert contabil
Multumim foarte mult!" Dna. Claudia Angheli,
director financiar
raspunsul dvs!" Dna. Georgeta Petre,
economist
Bine punctat si la obiect." Dna. Madalina Florea,
expert contabil
expert contabil